Yö junassa

25.10.2013 | |

Vaikka yöjuna tuo mieleen 1990-luvun neonväriset lasketteluvaatteet, pohjoisen yöjuniin matkaa edelleen tuhansia ihmisiä vuosittain. Taajuus tutustui legendaariseen Kemijärven yöjunaan lauantaina 21. syyskuuta ja selvitti, miksi hidas junamatka voittaa edelleen tuplasti nopeamman lentomatkan.

  • Juna_1
    Kello 18.52 pikajuna 265 lähtee Helsingistä. Ensimmäinen pysäkki Pasilassa on pitkä. Ilmalan varikolla pikajunan kyytiin heitetään autovaunu, koska iso osa yöjuniin matkaavista on autoilevia lapsiperheitä. Vaikka ilman autoakin pärjää, moni ottaa ilolla vastaan mahdollisuuden automatkasta.
  • Juna_2
    Jari Hautamäki on yöjunakyydin ensimmäinen kuljettaja ja pitkän yön yksi viidestä kuskista. Tampereelle kello 21.38 saakka junaa kuljettavan Hautamäen toimistoon pääset kurkistamaan tämän jutun lopussa löytyvästä videosta. Videolla 32 vuoden työuran tehnyt mies kertoo myös työnsä iloista ja suruista.
  • Juna_3
    Kello 23.57 juna on saapumassa Seinäjoelle. Viimeisestä vaunusta löytyy kolmen hengen tyttöporukka. Sanna Mäntyniemi, Paula Baas ja Inka Mikkonen ovat matkalla Rovaniemelle. Edellisenä yönä he matkasivat Rovaniemeltä Tampereelle teatteriin. Mäntyniemen mukaan kahden yöjunareissun aikana on nukuttu ”ehkä puoli tuntia”.
  • Juna_4
    Kun kello lyö Kokkolan jälkeen kaksi, jopa yöjunasta tulee makuuvaunu. Silloin ravintola on pari tuntia kiinni ravintolavaunun myyjän lepohetken vuoksi.
  • Juna_5
    Vaikka Kokkola ja Ylivieska enteilevät sadepiskoja, viimeistään Oulussa viideltä aamulla sää on muuttunut sateiseksi. Junasta poistuville se tietää sadepiskojen välttelyä, junassa pysyville hankaluuksia nähdä ikkunoista ulos.
  • Juna_kuvateksti6
    Oulun jälkeen myös ravintolavaunun myyjän Iida Kaartisen kahden tunnin lepohetki on ohi. 20-vuotias kemiläinen sanoo opiskelevansa kokiksi. Ravintolavaunussa nuori nainen on työskennellyt vuoden ajan. – Kun tulee yövuoroja, niin onhan se rankkaa, kun rytmi vaihtuu aivan toiseksi. Asiakkaat ovat kuitenkin pääasiassa mukavia.
  • Juna_7
    Rovaniemellä iso osa matkaajista lähtee pois. Niin tekee myös Koivumäen perhe. Tuire, 3,5-vuotias Fanny ja Tero lähtevät Rovaniemeltä yksivuotiaan Aavan kanssa vielä autoilemaan. – Onhan tämä lasten kanssa aivan lottovoitto, kun voi nukkua junassa ja vasta täältä lähteä ajamaan kohti Leviä, Tero virnistää.
  • Juna_8
    Myös Rovaniemeä voi pitää Pikajuna 265:n eräänlaisena päätepysäkkinä: 13 tunnin matkan jälkeen muun muassa veturi vaihdetaan toiseksi. Yhdeksältä juna jatkaa matkaansa ruskan keskellä, eikä tarvitse ihmetellä, miksi postikorttimaisemissa matkanteko maistuu vielä 2010-luvullakin. Juna on ennen kaikkea elämys.

 

 

 

 

 

 

 

Jokaisen pikkupojan unelma-ammatti from Taajuus Metropolia on Vimeo.

jaa artikkeli:Share on FacebookTweet about this on TwitterGoogle+Share on LinkedInPin on Pinterest


Kommentit on suljettu.